lördag 12 november 2011

Ringaren i Notre Dame Review

De här musikaliska dramat från skaparna av Skönheten och odjuret startar med att Clopin sjunger den vackra och dramatiska En sång från Notre Dame. Samtidig som n rolig docka kommenterar allt han sjunger . Sen introduceras den mest kall hjärtade skurken någonsin i en Disney film.Frollo!. Den här ondsinta domaren vill utplåna alla zigenare i hela paris.Men inte bra Frollo  är en stark karaktär vi har och så Esmeralda. Hon är inte bara vacker utan och så modig och god . Till sist har vi också Phoebus som är både nobel och stark .  Med undantag för Clopin är resten av karaktärerna inget särskilt.En av filmens kronjuveler är sången Esmeraldas Bön som kommer ge dj tårar  i ögonen . Men den praktfullast av alla kronjuvelerna är sången Som eldar. De är helt enkelt den bästa skurk sången  jag hört i mitt live. Och senen  när Frollo ska bränna ner ett hus visar både hur grym  Frollo är och nobel och modig Phoebus är. Och filmens slut är extra dramatiskt när Frollo ska elda upp  Esmeralda för att hon inte vill ha sex med honom. Men då sliter Quasimodo sej lås  från sina bojor  och räddar Esmeralda från bålet. Men Frollo blir rasande och varken präst eller dörrar kan hindra honom när han släpper alla hämningar  och struntar i religion och rättvisa. Frollo dödar allt och alla som står i hans väg då.Till slut störtar  Frollo ner i lavan och förintas. I vanliga  fall skuld jag sagt att den här filmen saknar magi som jag klagade på hos  Pocahontas. Men till skillnad från Pocahontas är den här filmen så dramatisk att den inte behöver  någon  magi.  betyg 9 av 10